Dat klinkt misschien ver gezocht, maar ik leg graag uit wat ik bedoel.

Nog veel te vaak zie ik retailers die hun etalage prima voor elkaar hebben, terwijl het binnen een zooitje is. Halflege rekken, slordige presentatietafels, veel te weinig aandacht voor de eerste meters na de entree.

Op het eerste gezicht lijkt het dus heel wat (zoals een flitsende profielfoto op Tinder); bij nader inzien valt het vies tegen.

Prima als je op zoek bent naar een eenmalig contact; toch willen we volgens mij allemaal liever een duurzame relatie met onze bezoekers.

De optimale winkeluitstraling stopt niet bij de pui of etalage. Zoals een serieus Tinder-profiel verder gaat dan een gelikte profielfoto.

Je winkel is een plek waar producten de presentatie krijgen die ze verdienen. Daarom is het zo belangrijk om goed na te denken over de indeling van de ruimte, de verlichting en de atmosfeer. En je de volgende vragen te stellen: zijn de zichtlijnen en looppaden duidelijk? Is de routing duidelijk? Ligt wat klanten zoeken voor het grijpen? Is het totale assortiment goed in kaart gebracht? Staan complementaire producten bij elkaar (verleiden tot bijverkoop)? Help bezoekers om keuzes te maken.

Ik geloof nog steeds heilig in de ‘gouden driehoek’: de optimale mix van pui/etalage/entree, de eerste winkelmeters en de wanden. Want het verhaal dat je aan de buitenkant vertelt, moet ook aan de binnenkant kloppen. Wat voegt jouw winkel toe aan het totale aanbod, waar zit haar relevantie, wat is haar bestaansrecht? Kortom: wat maakt jou als retailer uniek?

Zorg daarnaast voor entertainment (fun!) in je offline winkel. Maak gebruik van alles wat een webwinkel níet heeft. Dat betekent ook dat inkoop, sales en marketing goed op elkaar moeten aansluiten voor een optimale winkelervaring.

Vanzelfsprekend kijk en denk ik graag mee. Jij wilt toch niet dat je winkel wordt vergeleken met een gelikte Tinder-foto?