Vandaag, op 1 juli, is dit turbulente retailjaar precies doormidden. Vele retailketens kwamen en gingen; de kranten staan er bol van. In het woud van faillissementen en consumententrends als vergrijzing, branchevervaging en nieuwe nicheconcepten wil ik hier een lans breken voor alle ondernemers die tegen de klippen op blijven investeren en vernieuwen.

 

InStock en Pindakaaswinkel in de Amsterdamse Czaar Peterstraat

Gastvrij en gezellig

Een hart onder de riem dus voor al die knusse ‘huiskamers van de stad’, die het stokje allang hebben overgenomen van Starbucks, zoals MAMS, CASPAR en Lola’s (Arnhem) en The Fuzz, Down Town of 512 (Nijmegen). Tentjes die niet gedreven worden door omzet, maar gastvrij en gezellig met mensen willen omgaan. Fijne medewerkers maken écht het verschil.

Conceptstores en ware retailers met een warm hart hebben volgens mij de toekomst: ontmoetingsplaatsen waar je goede koffie (of thee) drinkt en on the way ook nog even een leuk cadeautje, kledingstuk of woonaccessoire uitzoekt. Voor een flink aantal illustratieve voorbeelden op rij zie de Amsterdamse Czaar Peterstraat.

Dicht bij jezelf blijven

Een dikke pluim voor al die (kleine) ondernemers die de gehavende binnensteden nieuw leven inblazen, die kansen blijven zien en initiatieven blijven nemen. Wie daarbij dicht bij zichzelf blijft, heeft de allergrootste kans van slagen.

Na trips en beursbezoeken in Florence en Berlijn en vele Nederlandse steden − letterlijk van Zeeland tot Friesland − lonkt de zomer.

Ik wens jullie allemaal heel goede, geïnspireerde zomermaanden. Kom uitgerust terug van vakantie om ook van de tweede helft van dit retailjaar iets bijzonders te maken. Ik kijk er in elk geval naar uit.

Fijne zomer,

Ronald