Ver van je bed op je strandstoel

Regeren is vooruitzien. De vakantieperiode staat voor de deur. Maar voor je het weet, liggen najaar en kerst weer in het verschiet. Vanzelfsprekend wens ik je veel welverdiende ontspanning. Maar begin languit in je luie strandstoel ook alvast na te denken over de komende seizoenen.

dreamstimefree_254021Nog even wat beurzen bezoeken in fijne modesteden (Florence, Berlijn, Kopenhagen) en dan trek ook ik de deur een dag of tien achter me dicht. Uitrusten, bijtanken, la dolce vita. Toch begint het na een paar dagen alweer te kriebelen. Luieren is lekker, maar je leert er niet zoveel van. En van elk bezoek aan stad of dorpje valt wel iets te leren, iets dat opvalt in positieve of negatieve zin. Alles is bruikbaar als verrassend, nieuw referentiekader.

Afstandje

Maar het is ook noodzakelijk. Succesvolle ondernemers blijven zichzelf verbeteren en vernieuwen. Door het afgelopen seizoen te evalueren. En dat lukt beter van een afstandje. Ver van je bed dus. Wat ging er goed? Wat kan beslist beter? Heb je voldoende inspiratie gevoeld om iets fraais te realiseren?

“VM is net zo goed als je inkoopbeleid”

Uit mijn eigen alledaagse praktijk heb ik vooral geleerd hoe belangrijk het is om inkoop te matchen met visual merchandising (VM), mijn vakgebied. Ik durf zelfs te beweren dat VM valt of staat met een goed inkoopbeleid. Deze twee afdelingen zijn bij uitstek op elkaar aangewezen.

Hoe zit dat in jouw bedrijf? Communiceren de inkopers voldoende met de VM-ers?

dreamstimefree_142247

Zet ze na de zomer eens bij elkaar. Laat ze ideeën uitwisselen, elkaar kritisch bevragen en inspireren.

VM-kalender

Vanuit die verre strandstoel krijg je overzicht. En overzicht is nodig voor een goede planning. Maak een VM- en/of etalagekalender. Plan daarop alle momenten in waarop er VM-actie nodig is in je winkel. Dan weet je wanneer je wat moet doen. En loop je nooit achter de feiten aan.

Ik wens je een prachtige vakantie met veel inzichten en overzicht. Tot in augustus!