Op Shopsafari door modestad Arnhem

Theorie is noodzakelijk en nuttig. Maar een goede docent kan niet zonder praktijklessen, liefst zo interactief mogelijk. Daarom neem ik mijn cursisten – lees: VM-medewerkers van opdrachtgevers – graag mee op shopsafari door inspirerende steden. Voor kledingketen Tuunte koos ik voor modestad Arnhem.

Modekwartier

Wie Arnhem een beetje kent, is ongetwijfeld bekend met het bejubelde Modekwartier. Verspreid over meer dan een kilometer vind je hier ateliers en shops van opkomend ontwerptalent. In het Modekwartier kom je shoppen voor een product mét verhaal.

Zo bezochten we De Hoedenmaker, Nikki Gilling, Tape en Goed Proeven en staan Sjaak Hullekes en Trix & Rees zeker ook op het programma.

Nieuwe bril

“Het is goed om even uit je dagelijkse sleur te stappen en een nieuwe bril op te zetten,” aldus een van de deelnemers. “Ik heb het idee dat de ondernemers in het Modekwartier ‘hun eigen ding doen’, hun passie tonen en trots zijn op hun werk. Dat werkt voor ons heel inspirerend.”

Van Mij

Voorbeeld van tafelpresentatie in het platte vlak, bij Jones & Jones

Met mijn acht cursisten (regiomanagers, inkopers en VM’ers) ging ik op zoek naar tegenstellingen tussen ambacht en commercie, tussen mainstream en authentiek. Ik gaf ze de opdracht in duo’s telkens vijf goede, slechte, inspirerende en voor Tuunte inzetbare voorbeelden te fotograferen. Ze mochten daarvoor kiezen uit de thema’s etalages, visual merchandising, zichtlijnen en tafelpresentaties.

Playlife

De dames waren onder de indruk van unieke winkels als Humanoid, Coming Soon en Trix & Rees, maar vielen toch ook voor de commerciële opzet van Costes en Playlife.

Playlife busje

Playlife Arnhem is de eerste winkel van dit onderdeel van de Benetton Groep in de Roggestraat. Het is de bedoeling dat er ongeveer twintig winkels van deze formule naar Nederland komen. Playlife is een ‘urban kleding formule voor de doelgroep tot 25 jaar’. Playlife-winkels zijn als ‘miniwarenhuizen’, die om de zes weken het assortiment vernieuwen. Tachtig procent van de collectie bestaat uit labels van Benetton, de rest wordt lokaal aangevuld met onder meer exclusieve artikelen van bekende merken.

Outside the box

Het antieke open bestelbusje als presentatiemiddel viel erg in de smaak. Ook van de koperen tekstplaquettes bij Costes waren de cursisten gecharmeerd.

Costes

Sale

Detail van originele ‘Sale’-hanger bij Costes

We sloten de middag af bij brasserie Dudok, waar we elkaars foto’s bekeken en de dag evalueerden. Het is vooral mijn bedoeling geweest de deelnemers even ‘outside the box’ mee te nemen op shopsafari door een veelzijdige winkelstad. Nu mogen ze de opgedane kennis en inspiratie gaan toepassen in hun eigen werk en/of filiaal. Wat blijft VM toch een prachtig vak, juist omdat het voortdurend in beweging is.

Overleg

Shopsafari-overleg bij DE-winkel