Home

Vakblad Dibevo

Deze maand in vakblad Brancheorganisatie Dibevo: ‘Aan de slag met de Gouden Driehoek’ (interview)

Lees het volledige artikel hier:

Aan de slag met de gouden driehoek

reageer

Happy Half Year!

Vandaag, op 1 juli, is dit turbulente retailjaar precies doormidden. Vele retailketens kwamen en gingen; de kranten staan er bol van. In het woud van faillissementen en consumententrends als vergrijzing, branchevervaging en nieuwe nicheconcepten wil ik hier een lans breken voor alle ondernemers die tegen de klippen op blijven investeren en vernieuwen.

 

InStock en Pindakaaswinkel in de Amsterdamse Czaar Peterstraat

Gastvrij en gezellig

Een hart onder de riem dus voor al die knusse ‘huiskamers van de stad’, die het stokje allang hebben overgenomen van Starbucks, zoals MAMS, CASPAR en Lola’s (Arnhem) en The Fuzz, Down Town of 512 (Nijmegen). Tentjes die niet gedreven worden door omzet, maar gastvrij en gezellig met mensen willen omgaan. Fijne medewerkers maken écht het verschil.

Conceptstores en ware retailers met een warm hart hebben volgens mij de toekomst: ontmoetingsplaatsen waar je goede koffie (of thee) drinkt en on the way ook nog even een leuk cadeautje, kledingstuk of woonaccessoire uitzoekt. Voor een flink aantal illustratieve voorbeelden op rij zie de Amsterdamse Czaar Peterstraat.

Dicht bij jezelf blijven

Een dikke pluim voor al die (kleine) ondernemers die de gehavende binnensteden nieuw leven inblazen, die kansen blijven zien en initiatieven blijven nemen. Wie daarbij dicht bij zichzelf blijft, heeft de allergrootste kans van slagen.

Na trips en beursbezoeken in Florence en Berlijn en vele Nederlandse steden − letterlijk van Zeeland tot Friesland − lonkt de zomer.

Ik wens jullie allemaal heel goede, geïnspireerde zomermaanden. Kom uitgerust terug van vakantie om ook van de tweede helft van dit retailjaar iets bijzonders te maken. Ik kijk er in elk geval naar uit.

Fijne zomer,

Ronald

reageer

Koopman Mode: “Ronald houdt zijn ogen en oren wijd voor ons open”

Marie-José Fransen (Koopman Mode)

“Ronald houdt zijn ogen en oren wijd voor ons open”

 

Marie-José Fransen - Koopman_thumb

“Koopman is al 103 jaar actief in mode en textiel. Van oorsprong gingen we met de bakfiets letterlijk ‘de boer op’ om werkkleding bij boerenbedrijven af te leveren. Inmiddels staat de vierde generatie bij Koopman Mode aan het roer. In deze lastige tijden voor de modebranche zetten ook wij alle zeilen bij.”

Weidewinkels

“Ik geloof in ons type winkels, de zogenoemde ‘weidewinkels’: grote winkels in kleine gehuchten. Tilligte telt maar 800 inwoners, maar met onze 3200 vierkante meter mode onder één dak vervullen we een regiofunctie tot ver over de Duitse grens. Hier worden hele gezinnen in het nieuw gestoken. Je kunt bij ons gratis parkeren op ons grote parkeerterrein. Ook hebben we een eigen naaiatelier. In ons Fashion Café kunnen bezoekers gratis koffie en thee drinken of lekker lunchen. Voor de kinderen zijn er een speelhoek en een bioscoop.”

koopman-103

Samenhangend verhaal

“We zijn erin geslaagd de levendigheid terug in de winkel te brengen; onze focus ligt weer op de werkvloer in plaats van alleen àchter de schermen. Precies daar komt Ronald Fecken in het verhaal. Het leek ons wijs om iemand van buitenaf bij onze visual merchandising te betrekken. Jarenlang hebben we het zelf gedaan, met de ondersteuning van etaleuses, maar onze winkel is te groot om de rode draad te bewaren. Ronald helpt ons om één samenhangend Koopman-verhaal te vertellen. Hij weet precies waar de commercial areas liggen en welke locaties in de winkel stopkracht moeten genereren.”

koopman-139

Ont-zorgen

“Het is prettig dat hij zelf het initiatief neemt om dingen te regelen en uit te zoeken. Dat noem ik daadwerkelijk ont-zorgen. Ook coördineert en brieft Ronald ons VM-team. Ronald is een open mensen-mens, eerlijk en recht-door-zee. Hij is voor ons een fijne sparringpartner die de brainstorm open houdt tot aan de uiteindelijke beslissing. Kritische noten weet hij op een prettige manier te brengen.

In het seizoen komt hij minstens twee keer per maand bij ons over de vloer; vanaf de zijlijn denkt hij continu met ons mee. Ronald belt ons regelmatig op met nieuwe ideeën en houdt zijn ogen en oren wijd voor ons open. We werken nu ruim anderhalf jaar met elkaar en blijven samen vinger aan de pols houden om de vernieuwing te zoeken.”

koopman-20

reageer