Home

2018: jaar van vertrouwde samenwerking

2018 was weer een roerig jaar in retailland. De lange hete zomer vergde een enorme flexibiliteit, die helaas niet elke retailer kon opbrengen.

Voor mij persoonlijk was het een jaar waarin uitbreiding van RF! retailcommunicatie centraal stond. We verkenden interessante nieuwe markten (meubelbranche, schoenen, supermarkten), die in 2019 in de praktijk worden gebracht.
Met veel animo heb ik ook concrete overnamemogelijkheden onderzocht. Die verkenningstocht heeft misschien niet het gewenste resultaat gehad, maar was een zeer leerzaam proces. Die ervaringen nemen we mooi mee het nieuwe jaar in.

Afgelopen voorjaar heeft RF! retailcommunicatie voor het vierde jaar op rij het VM-format mogen ontwikkelen voor de feestelijke showroom van Makro Kerstpakketten. Voor ons begint elk jaar met kerst en eindigt het ook met kerst 😉

Met veel plezier zet ik mijn praktische ervaring in voor het marktsegment Communicatie, media en design van de Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Net als SBB vind ik het belangrijk om ons mooie vak door te geven aan hooggekwalificeerde toekomstige VM-specialisten. Zo mochten we afgelopen week een inspiratie-powersessie verzorgen bij scholengemeenschap De Rooi Pannen in Tilburg.

Vooruitblikkend op 2019 verheug ik me op de samenwerking met Airborne Museum Hartenstein in Oosterbeek. RF! retailcommunicatie is betrokken bij de herinrichting van zowel museumwinkel als museumcafé.

Samenwerken is sowieso een prettige rode draad is ons werk. Ik ben blij met en dankbaar voor het vertrouwen van lange-termijn opdrachtgevers en leveranciers, die het puur zakelijke overstijgen. In keukentafelgesprekken komen veel onderwerpen ter sprake, wat de relaties verdieping en authenticiteit geeft. Ik kijk uit naar alle fijne samenwerkingen in 2019.

‘Na gedane arbeid is het goed rusten’. Nu is het tijd voor bezinning en ontspanning.
Ik wens jou – en iedereen die je dierbaar is – voor het nieuwe jaar veel gezondheid, geluk en (zakelijk) succes. Laten we elkaar gauw de hand schudden in 2019!

Fijne feestdagen.

reageer

Je pui is net Tinder

 

Dat klinkt misschien ver gezocht, maar ik leg graag uit wat ik bedoel.

Nog veel te vaak zie ik retailers die hun etalage prima voor elkaar hebben, terwijl het binnen een zooitje is. Halflege rekken, slordige presentatietafels, veel te weinig aandacht voor de eerste meters na de entree.

Op het eerste gezicht lijkt het dus heel wat (zoals een flitsende profielfoto op Tinder); bij nader inzien valt het vies tegen.

Prima als je op zoek bent naar een eenmalig contact; toch willen we volgens mij allemaal liever een duurzame relatie met onze bezoekers.

De optimale winkeluitstraling stopt niet bij de pui of etalage. Zoals een serieus Tinder-profiel verder gaat dan een gelikte profielfoto.

Je winkel is een plek waar producten de presentatie krijgen die ze verdienen. Daarom is het zo belangrijk om goed na te denken over de indeling van de ruimte, de verlichting en de atmosfeer. En je de volgende vragen te stellen: zijn de zichtlijnen en looppaden duidelijk? Is de routing duidelijk? Ligt wat klanten zoeken voor het grijpen? Is het totale assortiment goed in kaart gebracht? Staan complementaire producten bij elkaar (verleiden tot bijverkoop)? Help bezoekers om keuzes te maken.

Ik geloof nog steeds heilig in de ‘gouden driehoek’: de optimale mix van pui/etalage/entree, de eerste winkelmeters en de wanden. Want het verhaal dat je aan de buitenkant vertelt, moet ook aan de binnenkant kloppen. Wat voegt jouw winkel toe aan het totale aanbod, waar zit haar relevantie, wat is haar bestaansrecht? Kortom: wat maakt jou als retailer uniek?

Zorg daarnaast voor entertainment (fun!) in je offline winkel. Maak gebruik van alles wat een webwinkel níet heeft. Dat betekent ook dat inkoop, sales en marketing goed op elkaar moeten aansluiten voor een optimale winkelervaring.

Vanzelfsprekend kijk en denk ik graag mee. Jij wilt toch niet dat je winkel wordt vergeleken met een gelikte Tinder-foto?

 

reageer

Happy Half Year!

Happy Half Year!

Vandaag, op 1 juli, is dit retailjaar precies doormidden. Het was gelukkig lang niet zo turbulent als vorig jaar: de economie trekt flink aan en het consumentenvertrouwen is behoorlijk gestegen. Maar het blijft flink aanpoten om actueel en authentiek te zijn.

Extreem weer

Vorige week hoorde ik tijdens MENspiration van Euretco in Ede meteoroloog Dennis Wilt spreken. Hij vertelde dat hij dol is op de seizoenen en de weerextremen die we meemaken. Een hittegolf voor het officieel zomer is, dat kwam nog niet veel vaker voor.

Dat extreme weer leert ons ook lessen over het retailbeleid. Hoewel de fashionwereld de seizoenen steeds meer loslaat, zijn veel retailers nog steeds niet in staat flexibel en adequaat in te spelen op wisselende weersomstandigheden. Zo zitten sommige nu in de voorbereidingen van de zomeruitverkoop en de najaarscollectie, terwijl de mussen bijna letterlijk van het dak vallen. Kortom: retailers moeten keuzes maken in het veranderende retaillandschap en consumentengedrag. Onderneem meer in het ‘nu’, wees actueel en relevant.

Efteling-sprookjes

Wie wil groeien, moet dus soepel meebewegen en een authentiek verhaal vertellen. Attractiepark De Efteling doet het goed op beide vlakken: ze spelen handig in op de seizoenen (Winter Efteling!), zijn méésters in storytelling en maken slimme keuzes voor de toekomst.

Zo blijkt in Kaatsheuvel nog ruimte voor uitbreiding van attracties en sprookjes. Precies vandaag opende de duurste Efteling-attractie ooit: Symbolica. De Efteling is wat bezoekersaantallen betreft nu al het grootste attractiepark van Nederland en zit Europees gezien in de top vier. Om al die bezoekers te herbergen wordt hard gewerkt aan het nieuwe vakantiepark Loonsche Land, dat dit jaar nog open moet gaan. Grote kans dat die top-3 dan binnen bereik komt.

Nog even en dan mogen we de tijd nemen om het eerste half jaar te laten bezinken. Even herbezinnen en dan weer plannen smeden voor een succesvolle tweede helft en een goede start van 2018.

Ik wens je goede, geïnspireerde zomermaanden. Kom uitgerust terug van vakantie. We zien elkaar snel weer.

Fijne zomer!

Ronald Fecken

reageer